Martine & Tirza\'s mini wereldreis

Typisch Rusland

27 augustus - 5 september

Onze reis door Rusland zit er al weer op.. En dat is toch best jammer, want we vinden Rusland echt wel cool! Al willen we wel nog wat opmerkelijke Russische dingen met jullie delen :)

In Rusland:
- kunnen ze nog steeds niet kiezen of in een auto het stuur nou rechts of links hoort.
- is the sound of the 90s helemaal hot! Overal knallen dezelfde beats uit de speakers, of je nou ontbijt in je hotel, uit eten bent in een restaurant of wat drinkt in een café.
- is tegelijk uitserveren in restaurants nog een behoorlijke opgave. Je kunt maar beter gelijk beginnen als je bord wordt neergezet, die van de rest komt ook, maar later..
- zijn de mensen vaak net zoals het weer: koud en afstandelijk.
- snappen ze er helemaal niks van. In hun alfabet geldt het volgende: de p is de r, de b is de v, de omgekeerde n is de i, de h is de n, de y is de u en de 3 is de z..
- zijn de oudste lada's ever nog heel erg hip, bij voorkeur in het donkergroen.
- zien alle jongens zo tussen de 12 en 18 er allemaal hetzelfde uit. Daar hebben ze vast korting op gekregen. :)
- vinden ze het wel zo veilig om zebrapaden altijd precies voor of na een bocht te leggen. Lekker overzichtelijk :)
- vinden ze fullspeed met de trein nergens voor nodig. Op dit tempo kom je er toch ook?
- hopen ze dat de paar knallende gebouwen vol felle kleuren en torens met toefjes de aandacht afleiden van alle grijs en grauwigheid.
- snappen ze nog niet dat wij toeristen toch echt geen Russisch spreken, maar ze schrikken dan ook vooral van ons.
- lijkt glimlachen echt fysiek onmogelijk te zijn, maar misschien omdat de lachspieren massaal zijn bevroren? :)

Een bizar land dat Rusland, zo groot, zo anders, maar ook zo cool! Wij gaan snel door naar land nummer 2: Mongolië!

Liefs,

Tirza & Martine

Miranda

Lieve meisjes!

Daar ben ik weer, ik had de laatste berichten inmiddels wel gelezen, maar niet meer gereageerd!
Jullie typen echt geweldig, heerlijk en grappig om te lezen!!
Het klinkt allemaal super cool!!!! EN: ik wil meeeeeeer foto's!!!!
By the way, Martine, gefeliciteerd!!! Ik heb me laten vertellen dat je vandaag jarig bent!! :-)

Keep up the blogs!
Oh en tirz, huisjes zoeken gaat geweldig en ook fijn voor jou: het ziet er naar uit dat we er pas eind oktober in kunnen, dus dan kan je toch nog meehelpen klussen als je wil hahaha ;-) (hebben nog niks def maar zijn aant onderhandelen ;-), super leuk!)

Dikke kus!

Jantine

Kijk, dit kan zo in een reisgids! Is het ook zo dat minstens 1 op de 3 dames in Rusland Svetlana heet? Hihi :)

En Martine, als je vandaag inderdaad jarig bent (las ik net hierboven ^ ^ ):
GEFELICITEERD! :D

x Jantine

Suzanne

leuk geschreven. Dat van de 90's vind ik wel heel leuk. Jammer van de mensen die koud en afstandelijk zijn. Dat is best apart! Je hoort het vaker over Rusland hè?
Hoop dat je ook zo'n leuk feitenopsommingkje over Mongolië maakt hoor!

En Tirza: succes met zingen!
Groetjes uit Hollandia:)

Mària van Dorsten

Lieve Martine en Tirza,

Wat geweldig enerverend om jullie verhalen te lezen. Hoewel ik ook houd van avonturen in den vreemde, is Rusland niet onze volgende reisbestemming! Maar reizen in het openbaar vervoer is een geweldige ervaring!

Nergens leer je de lokale bevolking beter kennen als in het openbaar vervoer. Ik herinner mij dat wij een aantal jaren geleden door Turkije hebben gereisd met het openbaar vervoer. Geweldig! Soms in een dolmus, een klein busje met tien man/vrouw. We werden dan verhandeld van het ene busje in het andere, onderweg van a naar b. Dan reisden we weer in grote bussen waarin we verfrissingsdoekjes kregen en thee. In die bussen kwamen we het lokale leven tegen. Altijd waren mensen onderweg om kippen of eten te verhandelen.
We stopten op busstations, waarin de heerlijkste (en soms hele vieze) gerechten, verkocht werden. Op die stations kon je altijd thee krijgen en even terecht voor een sanitaire stop. Die stops zijn al een boek waard!

Ik heb dierbare herinneringen aan die reis. Geniet van jullie reis!

Mària en Gerard

Loezee

Ja leuk he die Russen. Ik ken er toevallig een paar via mijn werk. Die zijn nog redelijk westers, maar zelfs die zijn al best bizar!!!!

hh

hh