Martine & Tirza\'s mini wereldreis

Cambodja: Phnom Penh & Siem Reap

Cambodja: Phnom Penh & Siem Reap

7 - 15 oktober

Het reizen in Azië bevalt ons echt goed. Het gaat allemaal heel erg makkelijk en of je nou per trein, bus of boot reist, het is allemaal goed geregeld. Zo ook onze reis van Vietnam naar Cambodja. Een 3-daagse tour door de Mekong delta werd net zo makkelijk gekoppeld aan een boottocht naar Cambodja. Zo stapten we uit de roeiboot over in een boot die ons samen met twee Australische jongens (Paul & Steve) en een gezellig Nederlands stel (Jasper & Mirjam) naar de grens bracht. Daar werden onze visa geregeld terwijl wij konden lunchen en ondertussen lag de volgende boot alweer voor ons klaar. Ideaal en een te gekke ervaring waarbij we in beide landen werden uitgezwaaid door schattige kinderen die langs de kant naar ons stonden te roepen :)

Wel bizar overigens dat het water onderweg zo te zien wat hoger stond dan normaal want we hebben diverse dingen gezien waarvan het volgens ons niet de bedoeling was dat ze deels onder water stonden..

De eerste indruk van Cambodja was goed! Tijdens de busrit naar ons hotel zagen we al bijna meer mooie tempels gezien dan in Vietnam dus dat was een goed begin :)

In de hoofdstad, Phnom Penh, hebben we dan ook een hoop mooie tempels, pagodes en het royal palace gezien. Maar ook hier hebben we, net als in Vietnam, hele heftige dingen gezien. Cambodja heeft namelijk net als Vietnam een enorm heftig verleden waar we ons wat meer in hebben verdiept tijdens een tour naar Tuol Sleng en de Killing Fields.

Vanaf 1975 tot 1979 leefde Cambodja onder het regime van de Khmer Rouge, onder leiding van Pol Pot. Hij werd in het land ontvangen als de redder na zware tijden, maar later bleek hij degene die mensen er van overtuigde dat Cambodja een agrarische staat moest worden. Dat betekende dat alle mensen uit de steden naar het platteland werden gedreven. Intelligente mensen zoals doktoren, politici en studenten werden in de ogen van de Khmer Rouge als een bedreiging gezien en alleen om die reden al werden zij en hun familie opgesloten in gevangenissen en uiteindelijk vermoord.

Tijdens onze tour per tuctuc zijn we samen met Paul, Steve, Jasper en Mirjam naar het Tuol Sleng museum geweest: een museum in een voormalige school die door de Khmer Rouge werd omgebouwd tot gevangenis en waar de gevangenen op brute wijze werden ondervraagd en mishandeld. Een film, foto's en verhalen maakten daar zoveel indruk dat we er allemaal stil van werden.. De tweede stop was bij de Killing Fields, de grootste van de 340 plaatsen waar massagraven uit die tijd zijn gevonden. Massagraven waar alle intelligente mensen en hun hele families op brute wijze werden vermoord.. Te bizar voor woorden en onmogelijk om te begrijpen..

Een dag later zijn we met Jasper en Mirjam weer in de tuctuc gestapt. Op naar de Russische markt (die totaal niet Russisch was :-), de Wat Phnom tempel en het Royal Palace. De laatste bleek alleen gesloten, omdat de koning uitgerekend die dag thuis moest zijn, zo flauw :-). Dus de volgende dag alsnog die kant op voordat we met zn vieren weer in de bus stapten richting onze tweede stop in Cambodja: Siem Reap.

Siem Riep is als stadje zelf niet heel spectaculair. Het heeft wel een gezellig centrum met een hoop restaurants en bars, maar dat is het wel. Maar waar de plaats wel bekend om staat zijn de Angkor tempels, allemaal gebouwd ongeveer ergens tussen 900 - 1400. Het is het grootste tempelcomplex ter wereld met als bekendste tempels Angkor Wat, Angkor Thom en Ta Promh. En dat is dus precies waar wij onze dagen hebben doorgebracht :-) Dag 1 nog een rustig begin met de zonsondergang vanaf een tempel boven op een heuvel, maar dag 2 een volle dag in de drie belangrijkste tempels. Onze favoriet is toch wel Ta Prohm, waar een deel van de film Tomb Raider is opgenomen. Die tempel is vooral cool vanwege de plaatsen waar gigantische bomen de tempel overwoekerd hebben. Angkor Wat maakt vooral veel indruk vanwege de oppervlakte en omdat deze nog het meest compleet is. Angkor Thom is vooral heel mooi vanwege de tientallen gezichten die in het bouwwerk verwerkt zitten.

Vanwege de hitte hebben we dag 3 kort gehouden met alleen wat kleinere tempels en daarna zijn we terug naar het hotel gegaan voor een middagje zwembad :-) Dat beviel wel dus de laatste dag in Siem Riep werd nog een heerlijk dagje zwembad en na een gezellig 'afscheids'-etentje met Jasper en Mirjam (zij reizen door naar Laos ipv Thailand) zat onze tijd in Cambodja er weer op!

De volgende dag, 15 oktober, was het om half 8 tijd voor de bus naar Thailand. Na een rit van 2,5 uur naar de grens, met een kapotte bus die gelukkig binnen een half uur vervangen werd, een grensovergang en nog eens 5 uur in de bus kwamen we aan in Bangkok!!

Daar zijn we na 1 nacht alweer vertrokken met een drukke planning voor de komende dagen: Kanchanaburi, Ayuthaya, Chiang Mai.. Maar dat horen jullie later!

Tot blogs!

Liefs, Tirza & Martine

Jacqueline

Leuk verhaal weer! Waar in Thailand zitten jullie nu en waar gaan jullie nog naartoe? Vrienden van me zijn daar ook :) Kus

Daantje

Goed dat jullie nog steeds genieten. De verhalen klinken ook erg goed allemaal. Ben benieuwd naar de thailand verhalen. Veel plezier.

Gr. Daan

Susan

Wow, zo leuk om jullie avonturen te lezen :) Lijkt me erg indrukwekkend Cambodja. En nu al weer in Thailand... Ook al zo mooi. En heerlijk eten, lekker pedis! Enjoy!

Gr Suus

Miranda

Wat een verhalen weer! Klinkt inderdaad heftig al die verhalen in Cambodja.... Leuk dat jullie nu in Thailand zijn en ook naar Chiag Mai gaan! Echt zo mooi daar! Nog een jungle tripje misschien? ;-)
Gaan jullie wel ook nog paar dagen Bangkok doen? Moet je wel doen hoor ;-)
Dikke kus

gerrit en joke

Ben weer benieuwd naar jullie volgende verhaal.Want dat word weer een druk programma lees ik.Geniet nog samen van die mini wereldreis.Gr van Gerrit en Joke

jeroentje

Nog steeds niet jaloers hoor!!!! Ik heb bijna elke dag uitzicht op een tempel, de gummaruskerk van Steenbergen!!! HAVE FUN!!! X

Anne-Marie

He jaloers zijn wij niet hoor!
missen jullie dat exstra consert van Marco Bosato en frends . dat is wel iets om jaloers op te worden. Was echt supper. Maar jullie zullen vast ook leuke conserts hebben in die tempels ~HALE` LOEIAA ~ GROETJES
en de frieten waren ook echt zo lekker vanavond ! maar rijst is ook lekker toch ?? groetjes Anne Marie

Pama

Hoi meiden, wat een verhalen hebben jullie toch. Jullie zullen wel overlopen van de belevenissen. We hopen dat jullie veel fotoos maken zodat jullie bij terug komst veel info kunnen doorgeven.
Ik heb er niet zo'n zin in. Maar ik denk dat mama jullie wel zou willen volgen.
Of in ieder geval bij jullie zou willen zijn. Want jullie maken wat mee. We wensen jullie nog vele mooie ervaringen. Knuffeltjes van pama en tot schrijfs. xxxxx