Martine & Tirza\'s mini wereldreis

Bijna thuis..

Het is echt zo snel gegaan, maar na 2,5 maand en een geschatte totale kilometerstand tegen de 20.000 kilometer is onze reis nu bijna ten einde.. :-( Het was een goede reis gevuld met vele sweet & sour chickens, ananas, loempia's, rijst, pizza's, noodles, banana & coconut shakes, watermeloen, zoute crackers en koude blikjes cola :-)

Het was een reis met uitersten: van 5 graden aan het Baikal meer in Rusland tot aan 40 graden in onze gertent in Mongolie. Van 1500 meter hoogte in Terelj tot 28 meter diepte in Koh Tao. Van hete zomerse dagen met rode koontjes in Siem Riep tot natte tyfoonbuien in Nha Trang. Van sportieve dagen in Chiang Mai tot lekker luieren op Koh Tao. En het trotseren van blaffende honden tot grommende tijgers en bananen etende olifantjes ;-)

We zijn 7 landgrenzen overgestapt, hebben zo'n 28 hotelkamers versleten en we hebben zo'n 12 treinen, 23 bussen, 22 boten in alle soorten en maten, ontelbare tuktuks, 4 vliegtuigen, een jeep, een paard, een bamboevlot en zelfs een olifant getrotseerd als vervoermiddel :-)

We hebben ongelooflijk veel gezien, veel gelachen en soms ook gehuild, maar het vooral onwijs goed naar ons zin gehad, maar het zit er nu echt bijna op..

Na onze duikcursussen vonden wij het wel tijd om nog even te genieten en lekker niks te doen dus hebben we op Koh Tao nog heerlijk genoten van zon, zee en strand. Maar toen onze einddatum in zicht kwam en het ook nog eens 2 dagen begon te regenen was het toch echt tijd om terug naar Bangkok te gaan.

Vandaag is onze laatste dag in Bangkok en morgenavond zijn we weer terug in ons oude vertrouwde koude kikkerlandje. En gelukkig liggen onze in Vietnam op maat gemaakte winterjasjes daar op ons te wachten ;-) Maar inmiddels bijna als traditie natuurlijk nog wel een afsluiting met ons laatste lijstje:

Thailand is het land...

- Waar je voor het begin van een film in de bios netjes even moet gaan staan voor het betalen van respect tijdens het Thaise volkslied... Jawel!
- Waar mensen wachtend op de trein gewoon een dutje doen op de grond..
- Waar tuktuks zo hard rondscheuren dat ze bijna opstijgen. If only they had wings.. ;-)
- Waar je niet zomaar een vrouw van de straat moet plukken. Grote kans dat ze stiekem toch net dat derde been bezit...
- Waar de McDonald's nog allure heeft. Nergens anders werden we in Thailand zo vriendelijk en beleefd geholpen.
- Waar, als je de Engelse menukaart letterlijk neemt, je Thaise woestijn in kokosnoot melk met geschoren ijs kunt eten.. Jammie! ;-)
- Waar onderhandelen helemaal hip is, maar wij westerlingen toch altijd het gevoel hebben dat we worden afgezet. ;-)
- Waar het nog steeds een uitdaging blijft om de mensen te verstaan, zelfs in het Engels... ;-)
- Waar het lijkt dat een Thai iedere zin eindigt met 'sir?' en wij nog steeds niet weten wat ze nou toch zeggen.. :P

Wij zijn er bijna klaar voor, op naar Nederland, op naar pepernoten, oliebollen, hutspot, boerenkool met worst, frikandelletje speciaal en eindelijk weer eens echte goede frietjes! Gelukkig ook eindelijk weer eens een toilet waar je op kunt zitten en waar je het toiletpapier mag doorspoelen, zelfs met behulp van een echte doorspoelknop! :-) Eindelijk weer een douchekop waar je echt nat van wordt en natuurlijk vooral ook weer het bijkletsen met vrienden & familie en knuffelen met Lieke.. ;-)

Ja we zijn er echt bijna klaar voor, maar nu eerst nog even shoppen in Bangkok.. :-)

Tot gauw!

Liefs, Martine & Tirza

Loezee

He wereldreizigers,

lijkt me helemaal super om jullie weer te zien. Hier is ook een hoop gebeurd (o.a. dat we enkele weken hebben besloten te stoppen met RijbewijsConcurrent en dus even spannende tijden hebben gehad!). Nu gaat alles weer de goed kant op, maar dat zal ik allemaal nog wel 'live' vertellen. Onkruid vergaat niet hè ;-)

Nou bye bye, tot vrijdag!

Groetjes Marloes

Els

Chicks!

Het zit er weer op! Als ik t zo lees hebben jullie echt the trip of a lifetime gemaakt, echt heel gaaf!! Ik kan ook niet wachten om jullie IRL te spreken! Jammer dat we elkaar niet op Schiphol zien, ik kom morgenochtend vroeg aan.

Shop ze nog!! En groetjes uit NY!

Kus,
Els

Daan

Hey, de laatste dag alweer, wel een beetje triestig hoor. Zal wel wennen zijn weer het gewone leventje binnen te stappen. Dus geniet er nog even van. Wij vertrekken 27 december, dus ik hoop dat we elkaar voor die tijd nog een keertje gaan zien om bij te kletsen.

Gr. Daan

pama,

Nou het was dus wel een reis met ups en downs lees ik ,gelukkig wel met een goede inhoud ,hopelijk ook gemerkt dat niet alles vanzelfsprekend is en dat we hier in ons koude natte landje niets tekort komen. Ben blij dat jullie weer gauw hier zijn,want ik heb jullie wel gemist, we zullen straks wel rode oortjes krijgen van jullie prachtige verhalen, ik kijk naar jullie uit , dus allebei een dikke kus en tot morgen.

Groetjes

Jantine

Om even voor te bereiden: het is koud, grauw en miezerig in jullie koude kikkerlandje! Maar het landje zit vol kikkertjes die zenuwachtig heen en weer hupsen wachtend op foto's en verhalen... Tot snel!

x Jantine